lundi, octobre 16, 2006

Les élections/ Verkiezingen

22 november 2006 zijn de verkiezingen in Nederland. Ik ga voor de eerste keer voor de twee de tweede kamer stemmen. Ik ben pas 3 jaar ( 3 december) van Nederlandse nationaliteit. Dat is altijd spannend: stemmen. Je moet een keuze maken. Ik vind een partij kiezen wel makkelijker dan te stemmen voor een persoon. In Frankrijk kies je meer voor iemand, een president, een depute of een burgermeester. Hier kies je een partij, en die krijgt een aantal zetels in verband met het resultaat.
Zo krijg je maar één ronde, dat maakt een verschil met Frankrijk waar je 2 ronden krijgt.
De dag van de verkiezingen is ook heel handig in Holland. In Frankrijk ga je altiid stemmen op zondag, hier stem je op een woensdag, een werkdag dus. Zo kan je het niet vergeten; op je werk praat iedereen er over. Dat kan ook een nadeel zijn als je nog niet weet voor wie je wil stemmen, je kan je laten beïnvloeden door je collega. Maar ik heb wel al mijn idee voor welke partij ik ga kiezen. Maar dat ga ik misschien vertellen in een andere bericht.

Le 22 novembre les Neerlandais votent. Comme j'ai mon passeport hollandais que depuis 3 ans (3 decembre), cela sera la première fois pour moi pour la 2e chambre. Une election est toujours palpitant, il faut faire un choix. Ici on choisi un parti, je trouve cela plus facile que de voter pour une personne. Et le parti qui a le plus de voies recoit le plus de sièges. C'est simple non. De plus il n'y a pas de second tour comme en France.
Ce qui est bien aussi c'est le jour de l'élection. En France, c'est le dimanche. On a toujours quelque chose a faire, le dimanche. Ici c'est le mercredi, au boulot tout le monde en parle on ne peut pas oublier. L'inconvénient, c'est qu'on peut être influencé. Mais j'ai déjà ma petite idée et peut-etre que cela ferra l'object d'un autre message.

1 commentaire:

Anonyme a dit…

Est ce qu'on peut avoir un passeport Néerlandais et un autre français en même temps ou bien est ce qu'il faut faire le choix ?