lundi, avril 17, 2006

Week-end de Pâques

Pâques est un moment toujours important. Déjà c'est un long week-end et je peux me relaxer. Ensuite il y a toujours plein de choses à faire surtout si on invite toute la famille à manger à la maison. Un repas à la française pour 10 personnes prend beaucoup de temps mais c'est tellement agréable à faire, et de recevoir les remerciements de tous est très agréable. Je pense que nous devrions le faire plus souvent. On verra bien.

Dimanche, nous avons cherché les oeufs de Pâques dans le jardin. Il y a une grande différence dans cette tradition entre les Pays-Bas et la France. Aux Pays-Bas c'est un lièvre qui distribue les oeufs dans les jardins. Je n'ai toujours pas compris comment un lapin peut distribuer des oeufs. Mais mon fils n'a jamais cru mon histoire bien Française des cloches qui vont à Rome pour rendre visite au Pape et en revenant lâchent des oeufs en chocolat.
Ce qui est amusant c'est que Maxim parle beaucoup du lièvre de Pâques depuis quelque jours, (comme d'habitude en cette période). Mais cette année il m'a donné quelques conseils pour cacher les oeufs en chocolat pour que ne soit pas trop facile. Je lui ai demandé " mais ce n'est pas le lièvre qui les distribue" et là il me répond " bien sûr mais tu pourras lui dire toi." Les enfants sont amusants car ils aiment faire des choses, ils ne veulent pas que cela change bien que sachant la vérité.
Moi j'aime beaucoup cacher les oeufs dans le jardin, et je ne veux pas non plus arrêter cette tradition.


Paas is een leuk moment van het jaar. Om te beginnen is het een lange weekend en ik kan rust nemen. Daar ernaast hebt je wel veel te doen, zeker als je 10 personen uitgenodigd hebt voor een maaltijd op zo'n Frans. Dat kost wel wat tijd, maar dat is ook zo leuk, en zeker als je krijgt dank van de gasten. Ik vind dat we het vaker moeten doen. Zullen we zien.

Zondag, we hebben de chocolade eieren in de tuin gezocht. Tussen Frankrijk en Nederland is er wel een grote verschil. In Nederland, de Paashaas legt de eieren in de tuinen. Ik kan nog steeds niet geloven dat een haas eieren kan leggen. Maar mijn zoon kon nooit geloven op de Franse versie. Die is dat de klokken van de kerken gaan naar Roma, om de paus te bezoeken. Als ze terugkomen, geven aan iedereen chocolade eieren in de tuinen.
Nu een leuk anekdote, Maxim verteld veel over de paashaas (net als iedere jaar in deze periode). Maar dit jaar heeft hij aan mij advies geven om de eieren beter te verbergen. Ik vraag : "Is niet de paashaas die dat doet." Zijn antwoord was: "ja natuurlijk, maar je kan aan hen het zeggen, jij". Kinderen zijn heel grappig, ze kunnen een geheim bevaren om leuk dingen te kunnen houden.
Maar ik vind zelf ook heel leuk om de chocolade eieren te zoeken op de zondag van Paas. En ik wil ook niet die traditie stoppen.


1 commentaire:

Linda a dit…

Het was gezellig dus met de hele familie. Wij hebben geen paaseieren gezocht buiten. Ik heb zelf niet zoveel met dat paashaasverhaal, dus die van mij weten dat als er eieren gezocht mag worden die gewoon door mama verstopt zijn. En zo nu en dan mochten ze binnen een eitje zoeken.