mardi, août 22, 2006

Verjaardag van Maxim / l'anniversaire de Maxim



Jarig zijn is een belangrijk feest in Nederland. Geen kaart sturen, of geen felicitatie geven aan de jarige is een grote fout. Ze/hij zou heel teleurgesteld worden als dat gebeurt.
Het is ook belangrijk de hele familie te feliciteren. Ik vind het wel leuk als ze me feliciteren voor de verjaardag van mijn zoon, maar voor die van mijn man vind ik nog steeds gek. (wat heb ik te maken met de geboorte van mijn man?)
Bij het werk of op school moet de jarige trakteren. Op school is het probleem: de gezonde traktatie. Vandaag voor de verjaardag van mijn zoon, Maxim, heb ik prikkertjes met fruit en kaas gegeven. De kinderen waren heel blij. Bij mijn werk geven we een kado aan de jarige.
In Frankrijk is de verjaardag niet zo belangrijk. In de kinderjaren maken we wel een partijtje. Maar verder niks bijzonders. Leuk als iemand er aan denkt maar toch geen ramp. Er wordt wel een feest gemaakt voor mijlpalen,bijv. als je 40 wordt of 50,etc. Maar anders nauwelijks.

Aux Pays-Bas, les anniversaires sont très importants. Oublier d'envoyer une carte, ou de féliciter un ami, est une faute grave. Ils sont très déçus si cela arrive. Ce qui est très important c'est de féliciter toute la famille (mari, femme, enfants, parents, frères, soeurs.....) Je trouve très agréable d'être féliciter pour l'anniversaire de mon fils, par contre je ne comprend toujours pas pourquoi on me félicite pour celui de mon mari. Je trouve cela tellement fou, qu'est ce que j'ai a voir avec sa naissance?
Au travail ou à l'école, celui qui a son anniversaire doit offrir des pâtisseries, ou des friandises. Ceci est toujours un problème à l'école, car certaines écoles veulent des collations qui ne soient pas mauvaises pour la santé. Aujourd'hui j'avais fait pour Maxim et ses camarades de classe des brochettes de fruits et fromage: melon, grain de raisin, tomate cerise, et carré de fromage. Ils se sont tous régalés. A mon travail quand c'est notre anniversaire nous recevons même un petit cadeau. De plus on reçoit la visite de toute la famille, et cela quelque soit l'âge de la personne.


1 commentaire:

Linda a dit…

Ik heb het ook altijd raar gevonden hoor om mensen te feliciteren met de verjaardag van hun ouders of partners of...
Wie is daar ooit mee begonnen?